Wees er maar zeker van, de opkomst van de dark kitchen of het virtueel restaurant – dat uitsluitend bezorgmaaltijden bereidt – is de schuld van de millennials. Die generatie is als het ware opgegroeid met technologie en weet maar al te goed dat ongeveer alles eenvoudig, via één klik en uiterst snel beschikbaar is. Dat geldt zeker voor de bezorgmaaltijden. Velen beseffen echter niet dat het merendeel van die maaltijden bereid wordt in een dark kitchen of virtueel restaurant.

Dé grote trends voor 2020?

Volgens Food Service Alliance hebben dé grote trends voor 2020 te maken met fastfood en discount. Dat leidt tot grote veranderingen in de flow, zowel op het vlak van grondstoffen en leveranciers, fabrikanten en producenten als groothandels en consumenten. Maar ook de horeca en catering kunnen nog veel dynamiek verwachten. Er komen sowieso meer ketens aan en ook de fastcasual zullen nog groeien. De catering wordt bovendien nog een pak commerciëler door het toenemend aantal online bestellingen en leveringen.

Brands ontplooien zich virtueel in een dark kitchen

Millennials kiezen een maaltijd via apps als Uber Eats, Deliveroo, Thuisbezorgd en Takeaway.com, betalen meteen en willen die maaltijd binnen het half uur thuis geleverd zien. In vergelijking met een paar jaar geleden zijn dat volledig nieuwe klantbehoeften. Om daaraan te voldoen moest de horecasector zich volledig heruitvinden. Maar in plaats van te investeren in alweer een nieuw restaurant richten brands nu meer een virtuele keuken of dark kitchen op. Ze runnen met andere woorden een restaurant, maar hoeven:

  • zich geen zorgen te maken over de rompslomp van ‘het bedienen van mensen’,
  • geen zitruimte en zaalpersoneel te voorzien,
  • en geen hoge overheadkosten te betalen.

Wat doen dark kitchens dan wel?

In dark kitchens worden enkel bezorgmaaltijden bereid. Dus enkel maaltijden voor wie eten bestelt via de bekende apps om die dan thuis, op kantoor of waar ze zich ook bevinden te laten bezorgen. Een echt restaurant hebben de brands dus niet nodig. Een plaats en de capaciteit om de bezorgmaaltijden te bereiden en alle materiaal te stockeren volstaat. We noemen ze gemakshalve productiekeukens, enkel gericht op het klaarmaken en bezorgen van maaltijden.

Dark kitchens bieden een aantal onmiskenbare voordelen. Zo werken ze niet alleen kostenreducerend maar kunnen ze ook makkelijker experimenteren met nieuwe menu’s. Doorgedreven online en offline marketinginspanningen blijven echter noodzakelijk om cliënteel aan te trekken en te behouden.

  • Brands horen te investeren in een spetterende website,
  • de sociale media op een efficiënte manier te bespelen,
  • en geavanceerde technologieën en marketingtechnieken te gebruiken.

Daarnaast blijft het ook voor hen cruciaal om kosten terug te dringen door bestellingen te automatiseren, procedures te optimaliseren, bezorgactiviteiten te stroomlijnen en de theoretische kosten te berekenen. Het doel van dat alles is altijd hetzelfde: de maaltijd zo snel mogelijk aan de klant te bezorgen.

Blame it on the millennials!

De voedingsmiddelenindustrie verandert, en dat is te wijten – of te danken – aan de millennials. Zij hebben de industrie van de maaltijdbezorging superpopulair gemaakt. Dark kitchens of virtuele restaurants zijn niet meer weg te denken in de horecasector. En ze zullen blijven inspelen op de toenemende vraag naar kant-en-klare maaltijden die snel aan huis bezorgd worden. Een dark kitchen of virtueel restaurant hoort wel een serieuze marketinginspanning te leveren om hun doelpubliek te bereiken.

Meer info nodig? Kan ik je helpen als projectmanager horeca en projectmanager online marketing? Shoot! Ik ben maar een mailtje verwijderd.