Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik de volgende vraag al heb gekregen: “Wat is online marketing nu precies?”. Sta me toe het begrip even uit te leggen aan de hand van de volgende eenvoudige definitie: online marketing is het bekend maken van je bedrijf, product of dienst via de verschillende kanalen die het internet biedt – Facebook, Google Ads, LinkedIn, Instagram… Er is maar één voorwaarde en dat is dat je het op een gestructureerde manier aanpakt. Je regelt je online marketing dus niet tussen de soep en de patatten. Wel denk je op voorhand na hoe je jezelf wilt profileren, welke kanalen je daarvoor gebruikt en welk budget je daar tegenaan gooit.

Wat is online marketing?

Bij de vraag ‘Wat is online marketing?’ komt ook de moeilijk klinkende term “Brand awareness” om het hoekje kijken. Brand awareness of merkbekendheid is de mate waarin je (potentiële) klanten vertrouwd zijn met je merk. Online marketing is een ideaal instrument om je merk én je producten bekend te maken bij je gewenste doelpubliek. Via online marketing kan je ze ook nog eens op een fijne, want persoonlijke manier aanspreken. Je maakt je merk niet alleen zichtbaar in de steeds uitdijende wereld van het internet, tegelijk maak je het spelenderwijs bekend. Zet je een innovatief product of nieuwe dienst in de markt, dan kan je je via online marketing differentiëren van je klanten.

En voor het geval je het nog niet zou weten: het internet IS er, zelfs alomtegenwoordig. Denk aan de miljoenen mensen die onder meer Facebook dagelijks gebruiken. Het internet biedt een onschatbare bron aan mogelijkheden voor de marketing van een bedrijf. Wie als bedrijf vandaag de dag het internet links laat liggen, is niet slim bezig.

“Wie als bedrijf vandaag de dag het internet links laat liggen,
is niet slim bezig.

Waarom met online marketing beginnen?

Omdat online marketing echt werkt en heel meetbare resultaten oplevert, in tegenstelling tot het klassieke adverteren in de printmedia. Laten we online marketing even vergelijken met een advertentie in een magazine. Je weet wat de oplage van het magazine is, maar weet je ook wie dat magazine eigenlijk leest? Wie er überhaupt naar je advertentie kijkt? Wie je advertentie doorneemt? Wat je advertentie je exact oplevert, daar heb je het raden naar. Dat kom je alleen je weten als je een heel arsenaal aan trucjes bovenhaalt zoals ‘Knip dit bonnetje uit en ga ermee naar de winkel”. Zo old skool.

Bij online marketing is dat helemaal anders. Via gerichte online marketingacties kom je sowieso uit bij mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product en dienst. En als je het slim aanpakt, of – beter nog – als je het slim laat aanpakken, onder meer door het inschakelen van een ervaren en deskundige freelance online marketeer zoals Bart Van de Cloot, dan zit je goed en kan je veel meer zaken doen.

Gratis versus betalend verkeer naar je website

Als je beschikt over een goede website, dan heb je al goede basis om op verder te werken. Lanceer je een nieuw product, dan kan je:

  • een leuke post zetten op Facebook,
  • een succesverhaal delen op LinkedIn,
  • en blogs schrijven die geoptimaliseerd zijn voor Google.

Op die manier halen je meer bezoekers gratis naar je site, organisch verkeer noemen we dat. Veel bedrijven kijken in het begin de kat uit de boom en nemen eerst allerlei initiatieven om organisch en dus gratis verkeer naar hun website te krijgen. Maar soms is een extra stapje nodig, en dan gaan ze adverteren op Facebook of beginnen ze een Google Ad-campagne. Maar dan kijken ze algauw uit op een bedrag van 700 à 800 euro per maand. De extra kost heeft alvast één groot voordeel: de bezoekerscijfers gaan duidelijk de hoogte in.

Dynamische en meetbare online marketing

Het grote voordeel van online marketing? Dat je kan meten wat er gebeurt. Je kan zien op welke call-to-actions je bezoekers klikken. Je krijgt een goed overzicht van wat wel en niet werkt. Merk je dat iets niet loopt zoals verwacht, dan stuur je bij. Dan herschrijf je bepaalde teksten of spreek je een nieuw doelpubliek aan.

Online marketing is een zeer dynamisch proces:

  • je bekijkt wat niet goed werkt,
  • je stuurt bij om betere resultaten te halen,
  • en je maakt nog beter wat al goed werkt.

Laat je bijstaan door een ervaren freelance online marketeer

Heb ik je een antwoord gegeven op ‘Wat is online marketing’? Of heb je daar nog steeds geen kaas van gegeten? In dat geval kan het bovenstaande moeilijk lijken. Geen erg, iedereen heeft zijn talenten en kennis. Ben je niet thuis in online marketing? Besteed je online marketing uit aan een ervaren deskundige zoals mezelf, Bart Van de Cloot. In mijn twintigjarige carrière heb ik het klappen van de zweep geleerd en al veel bedrijven bijgestaan. Ik help je graag. Neem gerust contact met me op. En geen nood, een gesprek  is altijd vrijblijvend.